Svenskarna - de som inte bryr sig?

Hanna Fridén skrev nyligen ett inlägg om en flicka MAX, som hade blivit tafsad på och sedan blivit slagen då hon sagt emot. Och ingen hade brytt sig! Alla bara satt där och åt sina hamburgare även om en ung tjej precis blivit mer eller mindre sexullt utnyttjad. Läs inlägget här.

Något som hände mig i fredags gick ut på ungefär samma sak. Jag satt på bussen, skulle in till stan. En lite känd man som har varit med i en dokumentär om alzeimers går på bussen, men hjälp av kanske fyra 20åringar. De går sedan ut från bussen. Mannen går av på samma hållplats som mig, jag hittar mina kompisar och kramar om dem och så. Plötsligt ser vi att denna mannen ligger ner på marken! Han måste ha gjort det ett tag, för han ligger precis där bussen stannade. Vi, jag och mina kompisar, får nästan panik och tror att han är döende. Vi försöker få upp honom, men han är alldeles för tung för 3 unga tjejer. Det är FULLT med folk omkring oss. och ingen jävel hjälper oss! De ser att vi inte klarar honom, men låtsas som ingenting och fortsätter gå. Så jävla tragiskt. Till slut fick vi iallafall upp honom.

 Jag misstänker att han ramlat där han steg på bussen också, de det var massor av människor som ledde honom in till bussen. Han behövde helt klart någon som tog hand om honom egentligen, men vad spelar det för roll? Han l¨g ner på gatan för sjutton! Tänk om han varit död? Och alla bara går förbi?

I Frankrike t.ex. hade detta aldrig hänt. Det är lag på att man ska hjälpa till, eller ingripa om man ser något. Vad sägs om det Sverige? Hade vi slutat gå ut då, eller? Ryck upp er, för fan! Tänk inte bara på er själva hela jävla tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0