om du är feminist ska du strida för män rättigheter också....?

Enligt mig är det helt självklart att män och kvinnor ska ha samma rättigheter, det som många kallar feminist är alltså jag.
Men jag är säker på att alla märkt att det är stor skillnad mellan feminism och feminsism.

Vissa säger att feminism är det jag just påstod, att det ska vara helt jämnt mellan kvinnor och män (visserligen tror jag inte det kan bli helt jämnt, men att man i alla fall ska sträva efter det).

Vissa säger att det är den här extrema feminismen, t.ex. FI (feministiskt initiativ) som bl.a. säger att män och kvinnor ska få ha samma namn osv osv. Att kvinnor ska ha det bättre än män finns det också folk som tycker.

Men om vi nu utgår från att feminism är att det är jämnt mellan kvinnor och män, tycker jag att de som kallar sig det bör strida för mäns rättigheter också. Jag menar, det finns faktiskt punkter där män har lägre rättigheter än kvinnor. Det känns som om de som är feminister bara bryr sig om kvinnor, även om de säger att de tycker att män och kvinnor ska vara jämnlika. Är det bara jag som fått den uppfattningen? Fattar ni vad jag menar?

Sedan har benämningen feminism fått en negativ klang, så det är inte alltid jag väljer att kalla mig det. Det beror på vilket sällskap jag är i. Men SJÄLVKLART tycker jag att män och kvinnor ska ha samma rättigheter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0